Mitt livs viktigaste uppdrag

 

Alla känner till Unicef men få vet vad dom gör

Kvalitativa intervjuer visar på att de flesta inte känner till att Unicef har sitt fokus på barn. Det är väl känt att UNICEF är en välgörenhetsorganisation, men inte att de hjälper barn. Bara barn. Därför blev det oerhört viktigt att förenkla möjlighet att bli givare vilket resulterade i en sticky givar-CTA, tillsammans med meny som hänger på höger sida. Viktigt var också att skapa en levande, energifylld och hoppfull design utan att tappa i seriositet. Det SKA kännas akut. Jag har valt att låta bilderna ta för sig ordentligt.

En bild säger mer än 1000 ord heter det. Och det stämmer verkligen. Bilderna är oerhört viktiga. I designen är dom ofta hårt beskurna vilket ska bidra till den akuta känslan,

Att skapa en snabbare och enklare väg till köp var en av de viktigaste målen för uppdraget. Vi designade en sticky meny där en gul CTA till köp alltid ligger framme.

Varje fokusområde har sin egen färg och ikon. Skribenter på UNICEF kan på någon minut skapa ett kort inom ett område till förstasidan. Hemsidan kommer därmed kännas levande och aktuell.

Vi valde att inte fega ur när det gällde att kommunicera de akuta behoven. Bakgrunden fick bli svart, CTA gul och stor bild för att skapa ett tydligt budskap.