Det vandrande huset i Hallunda

 

Ny identitet till Folkets Hus

Det är idag svåra tider för all kulturverksamhet. Hallunda Folkets hus som är ett av Sveriges största behövde en ny grafisk profil. Jag fick fria händer att ge ett förslag vilket utmynnade i en strikt grafisk logga med en illustrativ detalj som bidrar till ett personligt och kreativt uttryck.

Min idé är att A:et i loggan är huset som drivs av människorna. Dvs jag ville ge en känsla av lokalt ägande. Idén är också skalbar då huset kan illustreras till alla möjliga skepnader, som tex gående kock för restaurangen, biograf, bibliotek mm. I förlängningen ska vi ge liv till A.et med animerade filmer.

Huset förflyttar sig lätt mellan olika aktiviteter inom Hallunda Folkets Hus. Frejas Kök är tex husets restaurang. Biografen har också en egen logga. Vidare bjuder logotypen på möjlighet till tryck på kläder, affischer, muggar mm. Vi har också gjort örhängen och broscher av huset. Det lilla huset är skalbar till oändliga möjligheter.

Internt har den nya identiteten emottagits med stor engagemang.