Nytt seende för konsten
Liljevalchs låg i ett ägarbyte och behövde positionera sig på marknaden.
Från att uppfattas som "Vårsalongen" till Stockholms främsta museer av nutidskonst.
Mallad layout
Vi tog fram en layout som var strängt mallad men fortfarande skulle kännas lekfull. Inför varje utställning kunde redaktionen på Liljevalchs själva göra om hemsidan. Med färgfält såg den snabbt uppdaterad ut, samtidigt med tydlig igenkänning.
Vi ser konst olika, du och jag
Tanken med närbilderna på ögonen som var ett bildspel på förstasidan var att visa mångfalden på målgruppen och besökarna. Vi är alla olika, och det fina med konst är att den tillåter oss att vara det. Den är fri att tolkas.
Fritt spelrum för färg
Färgerna kunde skilja sig totalt från gång till gång. Antingen som en kontrast till konstnärens /konstnärernas färgskala eller i samspel.
Kort text
På förstasidan ville vi locka till att man går in och läser mer om utställningen, tanken var att skapa en lugn, stark och tydlig förstasida. Mer om utställningen på undersidorna.
Enkel Design
Jag har alltid eftersträvat enkel layout. Redan 2001 då jag, tillsammans med team, designade Liljevalchs hemsida höll jag onödiga skuggor, stora knappar mm på avstånd. Det var före apples "flat design".